Nie marnuj pieniędzy na „stronę-wizytówkę”

Klienci szukają produktów, usług i informacji w Internecie. Dlatego każda firma potrzebuje strony www. Nie każdy przedsiębiorca jednak wie, że inwestując w niewłaściwy rodzaj witryny, zwyczajnie traci pieniądze.

źródło obrazu: unsplash

Do niedawna firmowe strony internetowe pełniły przede wszystkim rolę informacyjną. Opisywały działalność przedsiębiorstwa, jego ofertę, czasem historię i sylwetki właścicieli. Składały się z kilku sztampowych zakładek, na których można znaleźć wiele górnolotnych zdań o „ciągłym rozwoju”, „zmienianiu się dla klientów”, „podejmowaniu wyzwań”. W założeniu twórców, po wejściu na taką witrynę klient miał poznać firmę, zachwycić się jej dokonaniami i czym prędzej złapać za telefon. No proszę, zaczynali od straganu, a teraz mają nawet stronę www – miał myśleć niecierpliwie czekając na połączenie. Dziś aż trudno uwierzyć, że kiedyś to działało.

Co to jest strona-wizytówka?

Tak zbudowane strony często określa się stronami-wizytówkami. Typowe witryny tego typu składają się z kliku działów. Zwykle są to zakładki takie jak O nas, OfertaGaleriaKontakt. Na stronie głównej obowiązkowy  pokaz slajdów. Dalej parę zapewnień o innowacyjności i najwyższych standardach. W ofercie ogólne informacje o działalności, a w galerii kilka zdjęć z komórki na dowód, że firma naprawdę istnieje. Zwieńczeniem całości jest oczywiście podstrona kontaktowa. Numer telefonu, e-mail, formularz z obowiązkowym polem do przepisania kodu i przyciskiem „Wyślij”.

Z pewnością znasz wiele stron, które pasują do powyższego opisu. Strony-wizytówki najczęściej wybierane są przez kupujących ze względu na pozornie niską cenę (dlaczego tylko pozornie – o tym za chwilę) i krótki czas realizacji. Witryny tego typu wykonywane są niemal mechanicznie. Większość z nich powstaje w oparciu o gotowce, oraz szablony. I chociaż każda z nich powstała, by wyróżnić jej posiadacza na tle konkurencji, to w tłumie są praktycznie takie same.

Dlaczego strona-wizytówka nie działa?

Dla wielu firm strona-wizytówka może wydawać się zupełnie wystarczająca. Jej adres można wydrukować na wizytówkach i ulotkach. Gdy ktoś wpisze go w przeglądarkę, dowie się, z jak wspaniałą firmą ma do czynienia. Są też dane kontaktowe, a nawet formularz. Wygląda, jakby wszystko było gotowe, by ruszyć na podbój Internetu.

Problem pojawia jednak od razu, gdy do owego podboju ma dojść. Po podjęciu pierwszych działań reklamowych, właściciele stron-wizytówek szybko orientują się, że coś jest nie tak. Okazuje się, że pozycja witryny w wynikach wyszukiwania nie chce rosnąć. Reklamy Google Ads (AdWords) nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Ludzie nie dzwonią, nie kupują, nic nie działa! – często skarżą się przedsiębiorcy, zwracając się do nas o pomoc.

Dlaczego strona-wizytówka nie spełnia swojego zadania? Dlaczego na jej marketing musimy wydać 2, 3, a nawet 4 razy więcej, by zauważyć realne efekty reklamy? Mówiąc wprost – bo nie żyjemy już 2005 roku. Zmienił się nasz sposób korzystania z internetu, wyszukiwana informacji i porównywania ofert. A wraz z nimi zmianie uległy oczekiwania klientów. Bez względu na to, w jakiej branży działasz, Twoja konkurencja najpewniej dawno już to zrozumiała. Dziś bardziej opłaca się opowiadać klientom o korzyściach, jakie gwarantuje im wybór konkretnej oferty, niż zachwalanie własnych produktów i usług. Skuteczniejsza jest reklama skupiona na rozwiązywaniu problemów klienta. Ciągłe mówienie o sobie już nikogo nie przekonuje.

Informacje o zaletach firmy są ważne, ale nie odgrywają najważniejszej roli na stronie firmowej. Pomyśl, co chętniej kupisz – żarówkę, która będzie świecić przez 10 lat i zużyje przy tym prąd wart 5 zł, czy taką która wykonana jest z włóknotwórczego plastiku, a jej producent otrzymał laur konsumenta?

Przy podejmowaniu decyzji zakupowych najważniejsze są dla nas korzyści, jakie wiążą się z danym wyborem. Szczególnie w reklamie internetowej nie chodzi już o sam produkt, usługę czy firmę, lecz o efekt ich działania. To podejście stoi w bezpośredniej sprzeczności z fundamentalnymi założeniami stron-wizytówek. Miały one przecież za zadanie dumnie poinformować świat – oto jestem! Niestety, w natłoku ofert, marek i okazji, kolejna firma na rynku nikogo już nie interesuje.

Alternatywy dla strony-wizytówki

Najlepszą alternatywą dla strony-wizytówki będzie z pewnością nowoczesna i w 100% autorska strona firmowa. Co jednak możesz zrobić w sytuacji, gdy Twój budżet jest ograniczony, a potrzeby reklamowe jak najbardziej realne? Czy mała firma może budować swoją obecność w sieci w inny sposób? Alternatyw jest co najmniej kilka.

1. Media społecznościowe

Jeśli Twoi klienci są aktywnymi użytkownikami Facebooka, Instagrama, czy Twittera, być może wcale nie potrzebujesz firmowej strony www. Załóż konta swojej firmy w portalach społecznościowych. Wypełnij wszystkie kluczowe informacje o swojej działalności i walcz o uwagę klientów. Twórz wartościowe i angażujące treści. Bierz udział w dyskusjach. Zawsze staraj się pomóc klientom i szybko odpowiedzieć na ich pytania. Uzbrój się też w cierpliwość. Dotarcie do Twojej grupy docelowej będzie wymagało napisania wielu, naprawdę WIELU postów, komentarzy i odpowiedzi. Masz jednak szansę, by z czasem zasięg Twoich kont był coraz większy, a włożona praca zaczęła przekładać się na realne efekty finansowe.

Skoro jesteśmy już przy zasięgach i finansach. Media społecznościowe nie są darmowe. Oczywiście, firmowe konto otworzysz w nich bezpłatnie. Nikt też nie będzie kazał Ci promować swoich postów, czy inwestować w sponsorowane treści. Szybko jednak zauważysz, że bez opłat marketingowych nie docierasz nawet do połowy osób, które polubiły Twoją firmę na Facebooku, czy śledzą ją na Instagramie. Chociaż sama obecność w social media jest darmowa, to niestety za dotarcie do swoich odbiorców przyjdzie Ci zapłacić.

Zalety mediów społecznościowych:

  • Darmowa rejestracja i brak obowiązkowych opłat
  • Szybka konfiguracja – możliwość zaistnienia w sieci w ciągu kilkunastu minut
  • Potencjalnie duży zasięg

Wady mediów społecznościowych:

  • Dotarcie do pożądanej grupy docelowej wymaga ciągłego, regularnego publikowania treści
  • Konieczność tworzenia treści atrakcyjnych dla odbiorców
  • Zgromadzenie odpowiedniej liczby odbiorców jest czasochłonne
  • Bez inwestycji w marketing, zasięg tworzonych treści jest bardzo ograniczony
  • Docierasz do osób ogólnie zainteresowanych tematem / branżą, często bez intencji zakupowych
  • Nie działasz pod własnym adresem internetowym
  • Musisz dostosować się do zasad właściciela platformy
  • Niewielkie możliwości dostosowania konta do własnych potrzeb biznesowych
  • Możesz korzystać wyłącznie z mechanizmów reklamowych wbudowanych w daną platformę

2. Landing-page

A gdyby tak skupić się na promocji jednego, konkretnego elementu Twojej oferty? Powiedzmy, że prowadzisz cukiernię, w której można zamówić ozdobne torty artystyczne. Co przyniesie lepszy efekt – strona-wizytówka czy landing page opowiadający wyłącznie o tortach? Na tej witrynie znajdzie się opis Twojej cukierni i wszystkich pączków, bułek oraz rogali. Landing-page pokaże zaś klientom wyłącznie wcześniej wypieczone torty. Opowie o typowych sytuacjach w których się sprawdzają, takich jak urodziny i wesela. Na dowód przedstawi relację z kilku imprez, oraz zdjęcia tortów z mediów społecznościowych. Tak zachęconemu i wyedukowanemu klientowi landing page umożliwi złożenie zamówienia na swój ozdobny tort.

Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że to drugie rozwiązanie będzie znacznie skuteczniejsze.

Najprościej rzecz ujmując, landing page to witryna, która daje klientom wszystko, co muszą wiedzieć, by podjąć decyzję o zakupie konkretnego produktu bądź usługi. I nic poza tym. Witryny tego typu najczęściej wykonane są w formie jednej strony, bez zakładek. Skutecznie prowadzą klientów do realizacji założonego działania. Może być nim kontakt z Twoją firmą, złożenie zamówienia, zapis na newsletter, rezerwacja, pobranie katalogu, umówienie spotkania… Wszystko, czego potrzebuje Twoja firma, by się rozwijać.

Pełne skupienie na jednym zadaniu, pozwala przedstawić płynące z niego korzyści bez zbędnych rozpraszaczy. W marketingu internetowym kluczowym wskaźnikiem jest tzw. współczynnik konwersji. To liczba, która informuje o tym, jaka część klientów, którzy trafili na stronę, zrealizowała założony cel. W kampaniach kierowanych na landing page, współczynnik konwersji jest nawet kilkakrotnie wyższy, niż w przypadku tradycyjnych stron www.

Dobrze przygotowana strona tego typu generuje też lepsze zapytania ofertowe. Klienci są bardziej świadomi swoich potrzeb, lepiej znają produkt, ich obsługa zabiera mniej czasu. Warto pamiętać, że landing page jest znacznie tańszy od indywidualnej strony firmowej. Jeśli więc dysponujesz ograniczonymi funduszami, ale chcesz zdobywać klientów dzięki skutecznej reklamie – landing page może być idealnym rozwiązaniem dla Ciebie.

Zalety landing page

  • Działasz pod własnym adresem internetowym (np. www.nazwa-twojej-firmy.pl)
  • Możesz reklamować się zarówno w wyszukiwarce (np. Google Ads), jak i mediach społecznościowych (np. remarketing Facebooka)
  • Możliwość dotarcia do osób zainteresowanych zakupem i aktywnie poszukujących ofert
  • Krótki czas realizacji, zwykle od 5 do 15 dni
  • Niższa cena w porównaniu do firmowej strony internetowej
  • Dedykowane rozwiązanie dla działań i kampanii reklamowych
  • Jednorazowa realizacja
  • Przekaz marketingowy i jego forma w pełni dostosowane do Twoich potrzeb biznesowych
  • Możliwość rozbudowy w przyszłości

Wady landing page

  • Konieczność skupienia się na jednym elemencie oferty, celem uzyskania pożądanych efektów marketingowych
  • Potrzeba inwestycji w kampanie reklamowe

Zbudujemy dla Ciebie skuteczny landing page

3. Blog

Zanim zdecydujesz się na pisanie branżowych artykułów, musisz wiedzieć że ten sposób promocji jest równie czasochłonny jak budowanie zasięgów w mediach społecznościowych. Blog niesie jednak ze sobą sporo dodatkowych możliwości. W tym najważniejszą – działasz pod własnym adresem i wszystko co stworzysz, będzie pracować na Twój przyszły sukces. Regularna publikacja wartościowych treści pozwoli Ci stworzyć doskonały fundament pod pozycjonowanie firmy w wyszukiwarce Google. Czytelnicy, których zdobędziesz, o wiele szybciej Ci zaufają i wybiorą Twoją ofertę. Jeśli do pisania artykułów wybierzesz WordPressa, za jakiś czas bez problemu przekształcisz bloga w pełnoprawną stronę firmową.

Blog będzie też dobrym pomysłem dla firm, które mają już stronę www, ale chcą zwiększyć swój zasięg i usprawnić działania reklamowe w Google. Pisanie artykułów potrafi być czasochłonne i może wymagać tzw. „lekkiego-pióra”. Dlatego firmy często zlecają prowadzenie bloga agencjom i copywriterom. Wybór takiego rozwiązania nie oznacza jednak, że o pisaniu można zupełnie zapomnieć, a blog będzie rozwijał się sam. Treści w takim modelu współpracy powstają bowiem najczęściej na podstawie wywiadu z przedstawicielem firmy, bądź w oparciu o przekazane informacje. Do sprawy trzeba podejść realistycznie – nawet najlepszy copywriter nie będzie znał Twojej branży, jej problemów i Twoich klientów tak dobrze jak Ty. Decydując się na współpracę z agencją, musisz być gotowy na podzielenie się zgromadzoną wiedzą i doświadczeniami.

Zalety bloga

  • Niskie koszty, bądź ich brak (w zależności od wybranej platformy)
  • Stosunkowo krótki czas potrzebny na uruchomienie (przeciętnie od kilku godzin do kilku dni)
  • Tworząc wartościowe treści konstruujesz solidną bazę do działań SEO i SEM w przyszłości
  • Pisząc ciekawie i rzeczowo budujesz wizerunek eksperta w swojej branży
  • Opisując typowe problemy klientów tworzysz bazę wiedzy, którą możesz posłużyć się w procesie zdobywania nowych zamówień
  • Możliwość przekształcenia w stronę firmową

Wady bloga

  • Niewielki zasięg, zwłaszcza na początku
  • Wskazana dodatkowa promocja w mediach społecznościowych
  • Konieczność regularnego tworzenia wartościowych treści
  • Efekty widoczne dopiero w ujęciu długoterminowym
  • Niezbędne „lekkie pióro”, umiejętność pisania ciekawych i merytorycznych zarazem artykułów

Kiedy można rozważyć stronę-wizytówkę?

Chociaż strony-wizytówki wydają się reliktem przeszłości, istnieją sytuacje, w których wybór takiego typu witryny może być uzasadniony. Taką okolicznością może być np. potrzeba zgodnego z prawem poinformowania o otrzymanym dofinansowaniu, czy grancie. Możesz też potrzebować strony informacyjnej ze względu na toczące się postępowania przetargowe. Jeśli jednak Twoim głównym motywem jest chęć „pokazania się w sieci”, dotarcia do klientów, czy zdobycia zamówień – strona-wizytówka po prostu nie spełni swojego zadania.

By skutecznie dotrzeć do klientów, skorzystaj z wymienionych powyżej alternatyw. Jeśli zależy Ci na czasie – sięgnij po landing page, bądź zainwestuj w stronę firmową. Możesz poczekać na efekty parę miesięcy? W takim przypadku rozważ prowadzenie bloga i obecność w mediach społecznościowych. Stronę-wizytówkę zamów wyłącznie w przypadku, gdy masz 100% pewność, że Twoja firma nigdy nie będzie potrzebować reklamy w Internecie.

Nie rób wszystkiego samodzielnie. Zasługujesz na pomoc ekspertów!

Szanowny Użytkowniku! Cenimy Twoją prywatność. Dlatego chcemy prosić Cię o zgodę na wykorzystanie plików cookies (tzw. ciasteczek), zgodnie z naszą Polityką Prywatności. Dzięki temu, będziemy mogli doskonalić naszą ofertę i świadczyć Ci lepsze usługi marketingowe. Swoją zgodę możesz zmienić w dowolnej chwili w naszym Centrum Prywatności.

Centrum Prywatności