Jeśli nie ma Cię w Google, to znaczy, że nie istniejesz. Prawie każdy słyszał takie, lub podobne zdanie. Żyjemy w czasach internetowej rewolucji. Gdy chcemy zasięgnąć opinii, kupić produkt lub zamówić usługi, wyszukiwarka internetowa jest pierwszym miejscem, do którego się zwracamy się w poszukiwaniu informacji. Tworzy to doskonałą okazję dla przedsiębiorców i firm, by zareklamować swoją ofertę w Internecie. W tym artykule przedstawimy 10 rzeczy rzeczy, które są niezbędne, by robić to skutecznie.

1. Responsywna strona internetowa

Według badania Gemius/PBI, we wrześniu 2017 roku z Internetu korzystało 26,7 mln Polaków, którzy średnio spędzali 2 godziny i 7 minut w sieci każdego dnia. Ponad 77% z tego grona wykorzystywało urządzenia mobilne – smartfony i tablety – do przeglądania treści w Internecie. Co więcej, trend ten jest rosnący – w porównaniu do maja, liczba mobilnych Internautów wzrosła o 400 tysięcy osób.

Liczba internautów w Polsce, wrzesień 2017

Powody takiej sytuacji są dość oczywiste. Telefony komórkowe mamy praktycznie cały czas przy sobie. Operatorzy w ostatnich kilku latach radykalnie obniżyli koszty połączeń z Internetem, a pakiety darmowego transferu stały się standardem na rynku telekomów. Dzięki temu większość Polaków jest dziś praktycznie cały czas online. Ponadto, korzystanie z Internetu ze smartfona bądź tabletu jest zwykle znacznie szybsze – nie musimy otwierać laptopa, czy czekać na uruchomienie komputera stacjonarnego. Wyjmujemy telefon z kieszeni i już możemy “googlować”.

Internet w komórce jest jednak zupełnie inny, niż ten na urządzeniach stacjonarnych. Mamy do dyspozycji mamy mniejszy ekran, a zamiast myszki i klawiatury, Internauci korzystają z własnych palców by nawigować po stronach internetowych i aplikacjach. Dla firm oznacza to konieczność przygotowania strony www w taki sposób, by dobrze prezentowała ofertę zarówno na monitorach, jak i dotykowych ekranach urządzeń mobilnych. Takie witryny nazywamy stronami responsywnymi.

Jak sprawdzić, czy moja strona jest responsywna?

Jest wiele metod na przetestowanie poprawnego działania firmowej witryny na urządzeniach mobilnych. Najprostszym wydaje się wpisanie jej adresu na komórce oraz tablecie i samodzielne sprawdzenie, czy jej treść prezentuje się poprawnie. Jednak nie zawsze mamy na to czas, nie każdy dysponuje też wiedzą z zakresu technologii RWD (ang. responsive web design) i nie zawsze mamy przy sobie komplet urządzeń, by wykonać taki test rzetelnie.

Narzędzie do testowania optymalizacji strony mobilnej od Google

Z pomocą przychodzi nam Google, które udostępnia narzędzie to testowania optymalizacji strony mobilnej. Jego obsługa jest banalnie prosta, wystarczy wejść na stronę: https://search.google.com/test/mobile-friendly i wpisać adres naszej witryny.

Po kilkudziesięciu sekundach otrzymamy wynik.

Pozytywny wynik testu - strona jest responsywna

Moja strona nie jest responsywna, co robić?

Jeśli okaże się, że nasza strona nie zdała egzaminu, oznacza to, iż nie wyświetla się poprawnie na komórkach i tabletach. W takim przypadku musimy działać szybko. Wizyty Internautów na stronach niedostosowanych do urządzeń mobilnych kończą się bardzo szybko, niosąc ze sobą frustrację, złą opinię o firmie i stracone okazje do zdobycia klienta. Dla przedsiębiorcy oznacza to po prostu utracony zysk.

Dlatego warto rozważyć inwestycję w stworzenie responsywnej strony internetowej, która skutecznie będzie skutecznie pozyskiwać dla nas klientów. By dowiedzieć się więcej na ten temat, sprawdź nasz artykuł o tym na co zwrócić uwagę przy kupnie witryny i ile może kosztować strona internetowa.

2. Dane kontaktowe i formularz kontaktowy

Gdy mamy już pewność, że nasza strona www dobrze wyświetla się na wszystkich współczesnych urządzeniach, musimy umożliwić klientom łatwy kontakt z firmą. Zadbajmy, by na stronie internetowej znalazły się podstawowe dane kontaktowe, takie jak:

  • Bezpośredni numer telefonu do firmy (koniecznie aktywny w godzinach roboczych!)
  • Podstawowy adres e-mail firmy (w domenie firmowej, np. jan.kowalski@nazwa-firmy.pl, nie używajmy darmowej poczty typu gmail.com, czy onet.pl)
  • Adres siedziby, biura, bądź punktów sprzedaży
  • Mapka dojazdowa – gdy prowadzimy sprzedaż w punktach stacjonarnych, bądź nasze biuro odwiedzają klienci

Pamiętajmy także, że zawsze warto ułatwiać Internautom życie. Im mniej czynności wymaga od nas wykonanie danego zadania, tym większa  szansa na jego realizację. Dlatego na stronie internetowej naszej firmy nie może zabraknąć formularza kontaktowego. To powszechnie stosowane rozwiązanie da klientom możliwość wyboru preferowanego sposobu kontaktu, a nam pozwoli dotrzeć do nowych odbiorców i pozyskać ich adresy e-mail, do wykorzystania np. w kampaniach mailingowych.

Formularz kontaktowy na stronie internetowej

By korzystać z tego narzędzia skutecznie, musimy jednak dobrze przygotować nasz formularz. Im więcej informacji będziemy chcieli zdobyć od Internautów, tym mniej osób zdecyduje się skorzystać z formularza kontaktowego. Liczbę pól należy ograniczyć więc do minimum. Optymalnie będzie poprosić o takie informacje jak:

  • Imię i nazwisko / Nazwę firmy (w zależności od rodzaju prowadzonej przez nas działalności)
  • Adres e-mail
  • Numer telefonu
  • Wiadomość

Ponadto, nie możemy zapomnieć o polu z prośbą o wyrażenie zgody na przetwarzanie podanych danych w celach marketingowych (rzecz jasna, jeśli takie działania zamierzamy prowadzić – a powinniśmy).

3. Nowoczesne narzędzia do kontaktu

Obecnie mamy znacznie więcej możliwości, by skłonić potencjalnego klienta do kontaktu z naszą firmą. Możemy nie tylko czekać na działanie odwiedzających naszą stronę www, ale również samodzielnie inicjować kontakt z klientem.

Wśród najciekawszych rozwiązań tego typu, warto wymienić zwłaszcza dwa:

  • Call-Back, czyli narzędzie znane w Polsce pod hasłem “Oddzwonimy do Ciebie w 24 sekundy” – zachęca klienta do podania numeru telefonu, na który automatycznie oddzwania, łącząc bezpośrednio z podanym numerem firmowym
  • Live-Chat, czyli okienko wirtualnego doradcy klienta, które umożliwia tekstową komunikację z klientami przeglądającymi stronę www naszej firmy

Więcej informacji na temat skutecznych narzędzi do kontaktu z klientem znajdziesz tutaj.

4. Treści na na stronę internetową

Z całą pewnością znasz swój biznes lepiej niż ktokolwiek z zewnątrz. Wielu przedsiębiorców wychodząc z tego założenia, decyduje się samodzielnie wypełnić stronę www swojej firmy. Trzeba jednak wiedzieć, że najczęściej nawet bardzo szczegółowy opis firmy i jej oferty nie wystarczy, by przekonać klienta do zakupu.

Zawartość strony internetowej jest tym, co skłania Internautów do otwarcia jej w swoich przeglądarkach. Wszystkie punkty omówione wcześniej jedynie jej towarzyszą, stanowią jej oprawę. Dlatego jakość przygotowanych tekstów jest kluczowa dla powodzenia witryny wśród potencjalnych klientów.

Niestety, w natłoku innych obowiązków i zadań, przedsiębiorcy często nie mają czasu by poświęcić odpowiednią uwagę treści strony www. Zwykle kończy się to popełnianiem podstawowych błędów.

Wśród najczęściej popełnianych błędów przy pisaniu tekstów na stronę internetową można wymienić:

  • Kopiowanie treści z innych stron / Wikipedii – obniża jakość witryny, utrudnia reklamę i zdobycie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Często prowadzi również do wykorzystywania cudzej własności intelektualnej bez zgody autora, co w najgorszym wypadku może skończyć się w sądzie.
  • Brak optymalizacji pod wyszukiwane w Google frazy – przygotowując treść do publikacji w Internecie musimy pamiętać, że tworzymy opisy nie tylko dla naszych klientów, lecz również – a jakże – dla botów Google. Przed rozpoczęciem pisania warto skorzystać z takich narzędzi jak np. Google Trends i sprawdzić, jakich słów używać w treści, by trafić do szerokiego grona potencjalnych klientów. Trzeba również pamiętać, by robić to z głową i pamiętać, że co za dużo, to niezdrowo.Interfejs narzędzia Google Trends
  • Niezrozumiały / zbyt techniczny / branżowy język – przed napisaniem pierwszego słowa, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, kim są nasi klienci. Czy to rzeczywiście wąska grupa specjalistów, która rozumie różnicę pomiędzy konwerterem szeregowym, a światłowodowym? Jeśli tak, to świetnie, ale jeśli będziemy komunikować się w ten sposób z odbiorcą końcowym, konsumentem, to najprawdopodobniej ucieknie z naszej strony, nie znajdując na niej niczego ciekawego.
  • Pomijanie korzyści dla klientów – zamiast pisać o właściwościach oferty branżowym językiem, warto skupić na na korzyściach, jakie ma ona dać klientom. Zamiast pisać o światłowodach włóknistych, lepiej komunikować “szybkie działanie”, czy “natychmiastowy efekt bez czekania”.
  • Długi czas powstawania – okres, jaki mija od przygotowania strony www, do publikacji jej wypełnionej treścią wersji jest różny i zależy od organizacji przedsiębiorstwa. Zwykle trwa kilka tygodni, a w skrajnych przypadkach może ciągnąć się nawet miesiącami. Każdy dzień oczekiwania na publikację witryny, to stracona szansa na zdobycie klienta, dlatego nie warto odkładać przygotowania treści na później.
  • Zbyt krótkie teksty – strona internetowa powinna odpowiadać na wszystkie najważniejsze pytania dotyczące oferty i firmy. Jeśli tego nie zrobi, istnieje duże prawdopodobieństwo, że wątpliwości klienta rozwieje nasza konkurencja. Ponadto, rozbudowana treść pozwala zaoszczędzić czas – klienci nie będą zadawać nam pytań, na które odpowiedź znaleźli już w internecie. Warto mieć także na uwadze, że dobrze przygotowana, wartościowa i unikalna treść ułatwia marketing internetowy i obniża koszty osiągnięcia dobrej pozycji w wyszukiwarce.

Jeśli nie mamy ochoty na naukę pisania od nowa, dobrym wyjściem jest zamówienie treści u profesjonalnego copywritera, bądź zamówić stronę internetową w pakiecie z przygotowaniem treści.

5. Kampania Google AdWords

Dobrze przygotowana strona internetowa, to jednak dopiero połowa sukcesu. By zacząć pozyskiwać zlecenia i zamówienia z sieci, musimy umożliwić Internautom znalezienie nas w wyszukiwarce Google. Najprostszym na to sposobem jest uruchomienie kampanii linków sponsorowanych Google AdWords.

Statystyki reklam w Google AdWords

Reklama w wyszukiwarce pozwoli nam na dotarcie do nowych klientów niemal natychmiast po uruchomieniu kampanii. Google AdWords pozwala bowiem na wyświetlenie odnośnika do strony internetowej naszej firmy na szczycie wyników wyszukiwania, bądź tuż pod nimi, po hasłach, które wpisują w Google nasi klienci. Np. jeśli prowadzimy biuro rachunkowe na Śląsku, nasza reklama może pojawiać się po takich hasłach jak “biur rachunkowe katowice”, “księgowa gliwice”, “biuro podatkowe tychy”, itp.

Ponieważ reklama AdWords rozliczana jest dopiero po kliknięciu w link i przejściu klienta na naszą stronę internetową, nie marnujemy środków na wyświetlenia naszych linków sponsorowanych. Dzięki temu, przy odpowiedniej optymalizacji, jesteśmy w stanie pozyskać wartościowy ruch na naszą stronę www i tym samym zwiększyć sprzedaż.

6. Banery reklamowe i remarketing

Google AdWords to jednak nie tylko reklamy tekstowe i linki sponsorowane. System pozwala nam m.in. wyświetlać reklamy graficzne w niemałej części Internetu, a nawet “śledzić” naszych potencjalnych klientów i wyświetlać im banery z reklamą firmy.

Ten rodzaj reklamy daje nam możliwość dotarcia do Internautów przez pryzmat ich zainteresowań, cech demograficznych, a nawet na podstawie tematyki artykułów, które czytają w sieci. Możemy również przypominać naszą ofertę Internautom, którzy byli już wcześniej na naszej stronie www i wykonali określoną akcję – np. przeglądali ofertę przez 2 minuty, pobrali nasz katalog, weszli na stronę kontaktową, itp. – ale nie zostali jeszcze naszymi klientami.

Możemy więc nie tylko prezentować naszą ofertę osobom, które jej aktywnie poszukują w Internecie, lecz również towarzyszyć klientom podczas całego procesu decyzyjnego i przypominać im o naszej firmie.

7. Wizytówka na Mapach Google

Dobrym sposobem, by dać się znaleźć klientom, gdy prowadzimy lokalny biznes, jest założenie wizytówki firmy w Mapach Google.

Przykład wizytówki w Mapach Google wyświetlanej obok wyników wyszukiwania

To narzędzie pozwoli nam docierać do osób, które znajdują się w pobliżu naszej firmy. To doskonałe rozwiązanie dla sklepów stacjonarnych, restauracji i pubów, ale nie tylko. Firmy usługowe i przedsiębiorstwa z innych branż również mogą skorzystać na obecności w Mapach Google.

Wizytówka firmy jest bowiem domyślnie wyświetlana obok wyników wyszukiwania, gdy wpiszemy nazwę firmy w Google. Dzięki temu, klienci którzy znają naszą firmę, mogą szybko sprawdzić nasz adres, godziny otwarcia, czy uruchomić nawigację GPS, która pomoże im dojechać do naszej siedziby.

8. Newsletter i E-Mail Marketing

Firmy często pomijają ten sposób promocji i komunikacji z klientami. Niesłusznie! Prawidłowo prowadzony e-mail marketing i firmowy newsletter potrafią wygenerować duże zyski dla firm, a przy okazji pozwalają zbudować bazę lojalnych i zainteresowanych naszą marką klientów.

Prawdopodobnie głównym powodem częstego zaniedbywania tego kanału komunikacji przez firmy jest dość pracochłonna instalacja, konfiguracja i obsługa tej usługi. Chcąc uruchomić newsletter na własną rękę, musimy zainstalować na stronie internetowej specjalny formularz, który umożliwi klientom zapisanie się na listę odbiorców. Następnie musimy skonfigurować wiadomości powitalne i tzw. autorespondery, które np. zaoferują nowym klientom specjalne zniżki. Później warto posegmentować naszych odbiorców, przynajmniej według płci, by móc lepiej dostosować treść wiaodmości do indywidualnych potrzeb. W następnym kroku wystarczy przygotować firmowy szablon wiadomości i wykorzystać go do stworzenia pierwszej wiadomości… Wysyłkę warto powtarzać cyklicznie, od 7 do 21 dni, w zależności od branży i grupy odbiorców.

Proste, prawda? ;-)

Na szczęście całą tą pracę może wykonać za nas agencja reklamowa. Przy jej wyborze warto być jednak szczególnie czujnym! Zdecydowanie powinniśmy unikać firm, które zaoferują nam np. wysyłkę maili pod kilkadziesiąt tysięcy adresów. Takie działanie to bowiem wysyłanie SPAMu, za które firmie grozi kara grzywny.

9. Blog firmowy

Jeśli czytasz ten artykuł od początku, to pewnie nie trzeba Cię przekonywać, że blog firmowy to skuteczne narzędzie promocji. Ale na bieżąco aktualizowany blog to coś więcej niż tylko platforma do komunikacji marki z potencjalnym i obecnym klientem.

Regularnie aktualizowana, unikalna treść pozwala także zdobyć dodatkowe punkty w Google. Tworzenie wartościowych treści zachęci innych do dzielenia się z nimi w sieci. W ten sposób zdobędziemy udostępnienia w mediach społecznościowych, ale – przy odrobinie szczęścia i wysiłku – także odnośniki z innych stron internetowych. Każdy taki link wzmacnia pozycję naszej strony w wyszukiwarce i sprawia, że łatwiej znaleźć naszą firmę w Google.

10. Integracja z Facebookiem

Jak wynika z danych za ostatni kwartał 2016 roku, zasięg Facebook w Polsce wynosił 15 milionów osób miesięcznie, z czego codziennie na serwis logowało się – uwaga – 11 milionów ludzi.

Użytkownicy Facebooka w Polsce, Grudzień 2016

Naturalnym jest, że firmy podążają tam, gdzie czas spędzają ich klienci. Strony marek, reklamy i sponsorowane treści szybko stały się więc normą w polskiej odsłonie serwisu społecznościowego Marka Zuckerberga. I chociaż większość firm jest już w większym bądź mniejszym stopniu obecna w serwisie, to nie wszyscy przedsiębiorcy wykorzystują w pełni potencjał sprzedażowy Facebooka.

Pracując nad swoją obecnością w Internecie, warto zintegrować kilka funkcji społecznościowego giganta z naszą stroną www. Zwłaszcza, jeśli prowadzimy firmowego bloga, bądź inwestujemy w reklamę na Facebooku.

W tym drugim przypadku pozycją obowiązkową będzie dla nas skorzystanie z tzw. Piksela. To prosty kod, który po dodaniu do naszej witryny umożliwi nam monitorowanie i lepszą optymalizację skuteczności prowadzonych kampanii, a także pozwoli na uruchomienie remarketingu (działającego podobnie, jak w przypadku Google AdWords, o czym pisaliśmy w punkcie 6 tego artykułu).

Dla promocji firmowego bloga nieocenione będą zaś – zupełnie darmowe – funkcje udostępniania tworzonych przez nas treści, możliwość ich “lajkowania” i komentowania z wykorzystaniem specjalnego widgetu Facebooka. Jeśli ciekawi Cię, jak działają takie komentarze – przewiń stronę trochę niżej i dodaj swoją opinię – na naszym blogu wykorzystujemy tę funkcjonalność.

Jak zastosować powyższe praktyki w swoim biznesie?

Oczywiście, o wszystkie wymienione powyżej zagadnienia możesz zatroszczyć się samodzielnie. Mało tego – sporej części z nich jesteś w stanie się nauczyć metodą prób i błędów, by z czasem wypracować większy ruch na swojej stronie internetowej.

Jeśli jednak nie masz ochoty na eksperymentowanie na żywym organizmie własnej firmy, pozostają Ci do wyboru dwa rozwiązania:

  • szukanie na własną rękę specjalistów z wielu różnych dziedzin, ocena ich kompetencji, porównanie ofert i podpisanie umów z kilkoma firmami / agencjami / freelancerami, a także późniejsze monitorowanie rezultatów pracy każdej z nich
  • zamówienie wszystkiego, co potrzebne Twojej firmie do pozyskiwania klientów i zleceń w Internecie w jednym miejscu, np. wybierając pakiet u nas ;-)

 

Bez względu na które rozwiązanie się zdecydujesz, pamiętaj że możesz zwrócić się do nas z pytaniamiChętnie pomożemy w dokonaniu wyboru!

Te artykuły również mogą Cię zainteresować:

Twoje Centrum Prywatności

Niezbędne

Pliki cookies niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszej strony internetowej. Są to m.in. pliki, które pozwalają zapamiętać Twoje preferencje, ustawienia, zgody, itp.

Dzięki tym plikom możemy m.in. wyświetlić Ci to okno z ustawieniami prywatności.

GDPR, WordPress

Marketingowe

Dzięki plikom cookies od poniższych operatorów, możemy skuteczniej oferować nasze usługi zainteresowanym klientom. Pliki te w żaden sposób nie identyfikują konkretnych osób. Mogą posłużyć do profilowania reklam i komunikatów marketingowych, które Ci wyświetlamy.

Np. jeśli zauważymy, że zainteresowała Cię nasza oferta, poniższe pliki cookies pozwolą nam wyświetlić Ci baner oferujący zniżkę na nasze usługi.

Google AdWords Conversion, Google Dynamic Remarketing, DoubleClick, DoubleClick Ad Exchange, Facebook Impressions, Google AdWords User Lists, LeadReactor, Facebook Connect

Analityczne

Dzięki plikom cookies od poniższych operatorów, możemy udoskonalać naszą stronę internetową i podejmować świadome decyzje dot. rozwoju naszej oferty. Poniższe narzędzia zbierają wyłącznie zanonimizowane dane (czyli takie, których nie można wykorzystać do identyfikacji konkretnej osoby). Dane te mogą zawierać informacje o sposobie korzystania z naszej strony internetowej (np. czas spędzony w witrynie, odwiedzone zakładki, podjęte działania, wykonane kliknięcia, geolokalizacja dostawcy internetowego, informacje o urządzeniu, itp.).

Google Analytics, Google Audiences, HotJar